Cruceiro da Praza das Cinco Rúas
Cruceiro Áchase asentado nun dos espazos máis
recoñecidos do Centro histórico da Cidade: unha praza na que, como o seu nome
proclama, conflúen cinco rúas, se ben, en realidade, son catro, pois dous deses
viais converxentes ou diverxentes, segundo se considere, son, en realidade,
parte dunha mesma rúa, a denominada Isabel II, que une a Rúa Real co ámbito no
que se acha a cabeceira da igrexa de Santa María.
O cruceiro, disposto sobre unha plataforma
localizada no costado oeste da Praza, non foi concibido para o espazo que
ocupa. Instalouse aquí segundo un proxecto, redactado en 1962, de F.
Pons-Sorolla. A proposta contemplaba tamén unha intervención nas casas que o
rodean para dotar de unidade a todo o conxunto ” en las vésperas del próximo
Año Santo Jacobeo” (refírese ao de 1965). Procede o monumento que nos ocupa do lugar de
Estribela, na parroquia, así mesmo pontevedresa, de Lourizán, fronteiriza co veciño
Concello de Marín. Alí, no seu anterior e orixinario emprazamento, observouno,
debuxouno e estudouno Castelao.
Álzase o cruceiro sobre un basamento
moderno composto por tres plataformas, de superficie decrecente, de planta
poligonal. Contribúe este aditamento, unido ó basamento prismático sobre o que
se localiza, a potenciar, a reforzar a verticalidade da obra, conferíndolle
unha esvelteza pouco habitual nesta clase de monumentos.
O cruceiro propiamente dito levántase
sobre un basamento, de planta rectangular, composto por varios corpos superpostos
conformados por molduras de perfil recto, cóncavo ou convexo, lisas unhas, con
epígrafe outras. Nunha, a terceira contando desde a base,de perfil convexo,
dispúxose na súa orixe, na cara hoxe
posterior, unha inscrición na que actualmente
é posible ler, malia que sexa con dificultade, Domínguez, apelido ben do
promotor do monumento, ben, opción menos
probable, do seu executor, e, na cara anterior, neste caso na fronte da peza de
perfil recto situada debaixo da anterior, 1778, ano, sen dúbida, da súa execución. Non é
posible ler, polo contrario, o texto que figura no corpo situado enriba do
precedente, é dicir, no mesmo nivel do basamento no que se acha o apelido antes
referido.
O fuste, de perfil cadrado na parte
inferior e octogonal na superior, imponse tamén pola súa marcada verticalidade.
Na parcela baixa da súa cara principal áchanse Adán e Eva, esta representada no
momento de recoller a mazá da árbore que a acompaña. Xunto a Eva, pudicamente
representada – tapa o seu sexo cunha folla de vide--, sitúase, á súa esquerda e
na cara lateral do fuste, un animal demoníaco, semellante a un lagarto, é, á dereita, Adán, tamén espido e,
coma ela, ocultando o seu sexo cunha folla de parra. Sobre a “primeira parella”
e a mazaira localízase unha peaña que sirve de soporte a unha representación de
Santo Antonio co Neno Xesús.
No lateral do fuste próximo a Adán
represéntase, na parte inferior, o Purgatorio, materializado por medio de dúas
figuras espidas, axeonlladas, coas mans en actitude de oración e entre chamas,
dispostas enriba dunha peaña asentada sobre unha caveira. Ocupan a parcela
superior desta cara do pilar parte dos símbolos da Paixón (escaleiras, lanza, esponxa),emprazándose
outros (corazón, cravos – 3-) na fronte oposta do soporte, sobre a representación
do Demo. Independente deste conxunto, na mesma cara do pilar, se ben máis
arriba, figura, asentada sobre unha vistosa peaña, unha representación de Santo
André.
A cara posterior do corpo/fuste do pilar
estrutúrase, en alzado, en dúas parcelas diversas en altura e conformación.
Ocupa a inferior – dous terzos do total- unha inscrición que, de arriba abaixo,
di:
“DEVOTOS A / MIGOS ES/ TAMOS AR/ DIENDO EN
/ TRE LLAMAS / VIBAS DE PE /NOSO BVEGO (?) / CON BUES/TRA LIMOS/NA SE ALI/VIA
EL TOR/MENTO”.
No ámbito superior, obtido o seu relevo
por medio dunha talla en reserva tan precisa como escasa de finura, áchanse
tres dos instrumentos cos que se materializou a Paixón de Cristo: un martelo,
unhas teazas e un látego (?).
Culmina, dá cima ó fuste, un airoso
capitel de tipo composto. Emprázase sobre el unha cruz que mostra, no anverso,
unha representación do Abrazo místico de San Francisco a Cristo crucificado e,
no reverso, á Virxe do Socorro coroada por dous anxos cuxos corpos se dispoñen
paralelamente ós brazos horizontais da cruz. O deterioro sufrido polo monumento
no transcurso da súa “vida” explica a falta de relación, hoxe, entre a Virxe e
o Demo situado ós seu pés. Na súa conformación orixinal, tal como acontece nos
cruceiros que ofrecen esta mesma iconografía, a Virxe exhibiría un garrote ou un
instrumento similar co que golpearía ó Demo.