Pena Moura
Espazo etnográficoEste auténtico monumento granítico natural de 11
metros de altura, situado a 600 metros do Forno dos Mouros, funciona como
referencia mítica na paisaxe e nel aínda hoxe se practican ritos.
O que coñecemos das lendas da Pena Moura no
pasado procede da colaboración entre Vicente Risco e o crego local Amador
Rodríguez. Foron publicadas no capítulo "Folklore de Melide" do
estudo <i>Terra de Melide</i> tal e como as recolleron eles e as
deixaron transcritas. Respectouse a ortografía orixinal.
<i>"Ten esta pena moita nombradía en toda a
bisbarra do Bocelo, non soio pol-a sua manitude, pois asegún os paisanos non-a
hai maor en toda España, senón tamén pol-a fartura d´ouro que garda nas
entranas.
Non nacéu a pena alí, senón qu´a trouxo unha
vella na cabeza, e a vella viña ó mesmo tempo fiando. (O qual cóntase de
moitismos penedos redondos da nosa terra). Mais esta debía pesar moito, pois a
vella, cand´a deixou, dixo:
—Vaite, pena, qu´inda pesas ben; inda veña un
raio que te parta!
E n-aquil mesmo instante, baixóu un raio do
ceo e tiroulle á pena un anaco qu´ainda hoxe se pode ver á carón mesmo d´ela.
Esta pena foi encantada c´unha caldeira de
cobre chea d´ouro, un adibal de seda e un bastón. Enrolaron o adibal na
caldeira, e facendo tres cruces sobor d´ela, co bastón, dixeron:
—O que d´aquí te desencantare, tres paus co
iste bastón che ha de dare!
Mais non ben dixeron isto, o adibal volveuse
un culebrón feísmo, que fuxeu para o fondo da terra coa caldeira. Agora, pra
desencantala, hai que buscal-o bastón e mais o libro de San Cibrao, que sei
qu´o tiña un crego do lado das Corredoiras.
Variante da coñecida lenda do adibal trocado
en serpe.
Os montañeses traballaron moito pra
desenterrar o tesouro, e algunhas noites téñenas pasado en craro, sudando pra
non atopar máis que desilusiós.
Contan que s´atopóu unha pel de boi (tamén
cousa repetida, e relacioda co becerro d´ouro d´outros lados), chea de cartos,
que nadia poido apreixar, e tamén unha ucha acugulada d´ouro, mais coberta
c´unha pedra moi grande que non poideron mover.
Un día tamén, chegou un crego perguntando
pol-a ditosa pena, que ll´amostróu e ata o acompañou alí un veciño da
Amaruxosa. Enchegando á veira d´ela, dixo o crego ó home:
—Mire: vostede ha de facer canto eu faga, mais
sen falar nen unha soila verba.
Logo de dicir isto, púxose o crego a ler e a
desler n-un libro, e conforme ía lendo, o penedo abríase pouco e pouco ata que
s’abréu de todo e deixóu ó descoberto un lindo altar con moi relumantes santos
d´ouro. Entón o cura pousou o libro aberto, c´unhas pedriñas nas puntas pra que
se non pechase, pois s´isto acontecía, tamén se pechaba a pena, e entrou deica
ó altar e colleu un santo. Mais o peisano tivo medo e non quixo seguir ó crego,
o qual, ó sair, con moito enoxo contra d´il, tocou sen darse conta ó libro, e o
libro cerrouse, e ó cerrarse o libro, tamén se pechou a pena. Mais anínda se
nota hoxe a regandixa por onde abreu.
Lenda espricativa, sen dúbida, d´unha fenda da
pena, co-a clásica cousa da maravilla subterránea e a non menos clásica da
torpeza do aprendiz de bruxo.
Outra vez veu tamén un crego á desencantar o
tesouro da pena, e convidóu á dous compadres pra que foran co-il, e os dous
ofercéronse ó istante. Mais cando foi a hora do desencanto, soilo apareceu un.
Puxéronse o crego e máis o compadre á traballar á beira da pena, mais por moito
que fixeron e leu e desleu o crego, nada poideron atopar dos tesouros que
buscaban. Entón, por non voltaren bulrados onda ó outro compadre, encheron un
saco de cornos de carneiro e leváronllo á casa. Il estaba inda na cama, e cando
chegaron lles non fixo moito caso. Mais de que se levantóu, foise ó saco ver o
qu’había, e non ben o abríu, víu qu’estaba cheo de cornos, pro non de óso, coma
denantes os colleran os outros, senón d’ouro. Entón dixo pra sí:
—Recorcio! Cand’esto me deixan á mín, sabe
Dios o qu´iles levan!
E foise á casa do compadre, o qual quedou
parvo ao ouvir o miragro que tivera nas maus e que deixara voar. É o caso do
ouro trocado en cousa ruín"</i>